Wiosenny przegląd roweru

Po zimie każdy rower wymaga przeglądu stanu technicznego i konserwacji. Najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta w profesjonalnym warsztacie rowerowym, aby mieć pewność, że jazda po dłuższej przerwie będzie bezpieczna. Większość sklepów rowerowych oferuje podstawowy przegląd po okresie zimowym. Dzięki temu rower będzie służył nam bezawaryjnie cały sezon. Jeżeli chcecie wiosenny przegląd roweru zrobić samemu, poniżej przestawiamy kilka rad jak go wykonać.

Jakie części rowerowe należy sprawdzić przed rozpoczęciem sezonu rowerowego?

  1. Podstawowa rzecz to sprawdzenie ciśnienia w oponach (właściwe ciśnienie w oponie to dla roweru od 3,5 do 4 atmosfer). Należy też sprawdzić oponę, czy nie jest zniszczona, przecięta lub dziurawa.
  2. Najważniejsze są sprawnie działające hamulce. Przepisy wymagają posiadania, co najmniej jednego sprawnego hamulca w rowerze. Sprawdź czy klocki hamulcowe rowerowe oraz tarcze hamulcowe do roweru nie uległy zużyciu. W hamulcach szczękowych nowe klocki posiadają rowki, dzięki którym można ocenić ich stopień zużycia. Jeśli hamulce nie działają poprawnie i nie jest to wina zużytych klocków, potrzebna będzie ich regulacja.
  3. Należy zwrócić uwagę również na stan łańcucha i zębatek tylnych. Jeżeli nie przygotowaliśmy łańcucha przed zimą może być brudny. Wyczyścimy go suchą szmatką, nasączoną benzyną ekstrakcyjną.
    Następnie używamy specjalnych środków takich jak olej do łańcuchów lub aerozol. Podobnie można wyczyścić zębatki z błota.
  4. Sprawdź linki hamulców i przerzutek. Jeżeli nie chodzą płynnie, możesz do pancerzy (plastikowych zabezpieczeń linek) wlać kroplę oleju.
  5. Upewnij się, że jesteś widoczny! Przepisy obowiązujące w Polsce określają, że rower powinien mieć z przodu jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej oraz jedno światło odblaskowe z tyłu, koloru czerwonego, może być migające, kształtu innego niż trójkąt.
  6. Wiosenny przegląd zakończ wyczyszczeniem roweru. Możesz użyć do tego namoczonej gąbki lub szmatki. Szmatka powinna być lekko wilgotna, aby nie wypłukać stałego smaru.